Frissítés dátuma:

Kinek szól ez a kézikönyv

Igyekeztünk úgy összeállítani ezt a cikket, hogy érthető legyen a weboldal tulajdonosoknak és elegendő információval szolgáljon a fejlesztést végző programozóknak egyaránt. Nem fogunk specifikáció mélységig.

Mindenképpen érdemes végigolvasnia azoknak, akik nem csak új weblap motort cserélnek, hanem új domain névre is költöztetik a honlapjukat. Ha a domain nem cserélődik, akkor is érdemes sok nem triviális dologra odafigyelni, ezekre is ki fogunk térni.

Miért hasznos ez az útmutató

A honlapunk cégünk (vagy személyünk) internetes megjelenése, átjáró az érdeklődők és az ügyfelek között. Egy jól megkomponált szájt nagy mértékben hozzájárulhat a vállalat sikerességéhez, manapság sokan már e köré építik fel az egész értékesítést (pl. webshopok). Az egyik legnépszerűbb hirdetési formája a weblapoknak a keresőmarketing, vagyis a fizetett hirdetések valamelyik internetes keresőnél, vagy a hosszú távon jobban megtérülő keresőoptimalizálás.

Mivel a SEO célja az, hogy a keresők minél jobb értékelést adjanak a weboldalunkra és ennek megfelelően előrébb rangsorolják a találati listájukon, nagy figyelmet kell szentelni arra, hogy ne kövessünk el olyan hibákat, amik csökkentik a weblap értékét. A honlap, webáruház cseréje, más domainre mozgatása valóságos aknamező lehet a SEO szemszögéből, sok részletre kell odafigyelni és nem lehet elég alaposnak lenni az ellenőrzésekkor. Nézzük meg melyek a legfontosabb állomásai egy ilyen váltásnak.

Készítsük elő az átállást

Ne engedjük tesztoldal bejárását, indexelését

Ha egy új, az élesítés utáni használni kívánt domain alatt zajlik az oldal fejlesztése, fontos, hogy valamilyen módon tiltsuk le a robotok elől. A legjobb megoldás a jelszóhoz kötött (pl. .htpasswd használata, ha Apache webszerverünk van) belépés. Ennél eggyel kevésbé hatékony, de még mindig elégséges, ha a robots.txt-ben, vagy meta címkékkel tiltjuk meg az oldal bejárását, indexelését.

Erre azért van szükség, mert ha a tartalom már át lett másolva az új oldalra és ott is bekerül az indexbe, akkor azt plágiumnak, illetve duplikált tartalomnak minősítheti a kereső, amiért negatív minősítést kaphat a domainünk.

Azonos domain használata esetén (például example.com/test URL alatt) Ez a kockázat ugyanúgy fennáll, de az oldalon belüli duplikáció kisebb károkat okoz. Ebben az esetben is erősen ajánlott a tiltás.

Struktúra átemelése

A keresőoptimalizálók eszköztárának az egyik legfontosabb komponense az oldalon belüli (URL) struktúra. Mindenképpen konzultáljunk SEO-s capatunkkal, ha változtatni szeretnénk az oldal felépítésén, vagy ha még nem vettünk igénybe ilyen szolgáltatást, akkor keressünk fel egy megbízható keresőmarketinges céget, aki megtervezi a szerkezetet és menedzseli a módosításokat.

Irányítsunk át mindent amit lehet!

A szerkezeti változtatások (új blog, hírek menüpontok) azt eredményezik, hogy lesznek tartalmak, amik más helyre kerülhetnek. Tudatnunk kell mind a felhasználókkal, mind a keresőrobotokkal, hogy például az adott szolgáltatás leírását az új helyen kell keresni.

Egy hasonlattal élve: képzeljük el, hogy weboldalunk egy hatalmas bevásárlóközpont, az aloldalai pedig a benne levő üzletek. Sikerült jól felfuttatni az üzletet, de pár év után át kell alakítani az épületet, és sok üzletet más helyre, akár másik emeletre kell áthelyezni. Ha nincsen kitéve egy tábla sem, hogy a bolt elköltözött az XY helyre, akkor a törzsvásárlók érhetetlenül fognak állni kedvenc boltjuk előtt, hiszen teljesen más termékeket látnak a kirakatban. Az emberek többsége pedig nem fog utánajárni az új hely megkeresésének, hanem egy közeli alternatívát választanak majd.

A weboldalak “Elköltöztünk!” táblái az átirányítások (a HTTP protokollban 301, 302, 307-es státusz kóddal). Ezekkel tudjuk az új helyre irányítani a weboldalunk látogatóit. Ha azt akarjuk, hogy mindenki továbbra is megtalálja azt, amit mindig begépelt a böngésző címsorába, illetve a böngésző vagy a felhasználó korábban már elmentett magának (például könyvjelzőként), akkor létre kell hoznunk minden megváltozott helyre, azaz URL-re egy 301-es átirányítási parancsot.

Ha a honlapon már voltak átirányítások beállítva, akkor gondoskodjunk ezek megőrzéséről, különösen akkor, ha nem 301-esek, azaz nem permanens átirányítások, hiszen ezeket biztosan nem jegyzi meg sem a robot, sem a böngészők.

Gondoskodjunk a tartalom átemeléséről

Egy másik kulcsfontosságú weboldali elem a rajta levő szöveges és képi tartalom. Ezek kiemelt jelentőséggel bírnak a rangsor kialakításánál, ha ezekből az átállásnál kihagyunk párat, az nagyjából olyan, mintha egy autóból hiányozna néhány alkatrész. Aligha tudunk zökkenőmentesen közlekedni vele.

Analytics, Search Console, Adwords

Ne felejtsük átállítani a Google Analytics fiókunkat, illetve a Search Console-t (régebbi nevén Google Webmestereszközök) azonosítóinkat sem továbbvinni az új oldalra. Figyeljünk a követő- és konverziós kódok továbbvitelére, és a konverziós beállításainkra, céloldalak URL-jeire (Analytics, Adwords)

Search Console webhelycím módosítása

Új domainre való átállásnál az alábbi lépéseket kell végrehajtani a Google webmestereknek készült alkalmazásában:

1. Lépjünk be a weboldalunkhoz tartozó Search Console fiókba, majd válasszuk ki a megfelelő tulajdont.

2. Kattintsunk a fogaskerék ikonra a jobb felső sarokban, itt érhetjük el a doménünkhöz tartozó beállításokat.

search console beállítás 1

1. kép: Tulajdon beállításai a Search Console-ban

3. Válasszuk ki a &ldquot;Webhely címének módosítása&rdquot; menüpontot.

search console beállítás 2

2. kép: Webhely címének módosítása

4. Kövessük a megjelenő utasításokat. Ha még nem hoztunk létre tulajdont az új doménhez, akkor tegyük meg a linkre kattintva, majd válasszuk ki új webhelynek.

search console beállítás 3

3. kép: Beállítások véglegesítése

Előző bejegyzésünkben arról írtunk, hogy miért érdemesebb egy SEO-s cég szolgáltatásit igénybe venni!

Felhasznált anyagok

A Google Súgó